Teori membaca dapat menggambarkan proses membaca sama ada pada peringkat rendah mahupun pada tahap yang lebih tinggi. Teori ini telah dikemukakan oleh beberapa ahli dalam bidang membaca dan sering dirujuk bagi menunjukkan proses dalam pembacaan itu sendiri.
Teori pemindahan maklumat
dikemukakan oleh La Berge and Samuel (1985) dan Gough (1985)
dipengaruhi oleh psikologi kognitif
mengandaikan bahawa membaca sebagai proses mengenali huruf demi huruf dan perkataan demi
perkataan
percaya bahawa pembaca berinteraksi dengan teks untuk
mendapatkan makna daripada teks yang dibaca
aktiviti membaca bertujuan untuk membentuk peningkatan kebolehan pembaca memindahkan
maklumat daripada teks
pembaca yang baik =efisien ketika memindahkan
maklumat
Teori pembacaan secara automatik
dikemukakan oleh La Berger dan Samuel (1974)
menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan
kemahiran membaca secara automatik
sub komponen dalam kemahiran membaca seperti
pengecaman huruf dan seterusnya pengecaman
perkataan yang dikuasai secara automatik melalui latihan
meramalkan hubungan yang positif antara kemahiran
pemahaman membaca teks secara automatik dengan
latihan yang dijalankan
pembaca yang mempunyai kemahiran membaca secara
automatik berkeupayaan dalam pengawalan teks,
mempunyai banyak sumber dan mendapat
lebih pemahaman
Teori kecekapan Verbal
diperkenalkan oleh Perfetti (1985: 1988)
menekankan kemahiran membaca secara automatik
dengan
memperluaskannya melangkaui proses
mentafsirkan kod
berkaitan dengan resolusi anafora, membuat kenyataan
atau cadangan dan aktiviti yang berkaitan dengan ingatan
dan strategi meta kognitif
berdasarkan kapasiti tanggapan bagi sesuatu pemerhatian,
merujuk pada perhatian dan sumber ingatan yang terhad
pada diri pembaca
Model atas ke bawah (top-down model)
tokoh model ini: goodman (1967,1970) dan smith
(1971,1978)
berasakan teori psikolinguistik
dikenali sebagai "dalam ke luar", "berpandukan konsep",
dan "keseluruhan ke bahagian"
model ini melihat kegiatan membaca bersifat linear tetapi
bergerak dari atas ke bawah.
teknik atau kaedah bacaan yang dihasilkan bersandarkan
pengalaman dan pengetahuan sedia ada pembaca
sambil mengetahui tujuan ia membaca dan pada
akhirnya, pembaca mencapai kefahaman terhadap bahan
Model bawah ke atas(bottom-up model)
tokoh utama teori ini : Gough (1972, 1985)
menyatakan individu memulakan proses membaca apabila
matanya mengenal pasti maklumat visual yang tertera
dalam teks yang dibaca melalui satusiri perlakuan yang
berurutan
pemprosesan membaca bergerak secara linear
- mengecam huruf
- mengekodkan pada tahap fonem
- mengecam perkataan-perkataan
- membentuk hubungan sintaksis dan semantik
bagi memahami atau menginterprestasikan sesebuah ayat, pembaca perlu memproses huruf, perkataan,
frasa, klausa dan ayat secara berurutan bagi mendapatkan makna teks
dalam model ini, pembaca perlu :
model tokoh ini: Rumelhart (1997) dan
Stanovich (1980)
berasaskan teori pembelajaran kognitif
Teori membaca secara interaktif merupakan kombinasi pemahaman antara model top-down dan bottom-up
Proses interaktif seseorang pembaca terhadap bahan bacaan yang dibaca adalah merupakan suatu proses kawalan yang digunakan secara interaktif antara pembaca dengan bahan bacaan tersebut
0 comments:
Post a Comment