Container Icon

TEORI MEMBACA


Teori membaca dapat menggambarkan proses membaca sama ada pada peringkat rendah mahupun pada tahap yang lebih tinggi. Teori ini telah dikemukakan oleh beberapa ahli dalam bidang membaca dan sering dirujuk bagi menunjukkan proses dalam pembacaan itu sendiri.



Teori pemindahan maklumat


dikemukakan oleh La Berge and Samuel (1985) dan                  Gough (1985)
dipengaruhi oleh psikologi kognitif 
mengandaikan bahawa membaca sebagai proses                       mengenali huruf demi huruf dan perkataan demi 
        perkataan
percaya bahawa pembaca berinteraksi dengan teks untuk 
        mendapatkan makna daripada teks yang dibaca
aktiviti membaca bertujuan untuk membentuk                          peningkatan kebolehan pembaca memindahkan 
         maklumat daripada teks
pembaca yang baik =efisien ketika memindahkan   
         maklumat

Teori pembacaan secara automatik

dikemukakan oleh La Berger dan Samuel (1974)

menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan 
         kemahiran membaca secara automatik
sub komponen dalam kemahiran membaca seperti 
         pengecaman huruf dan seterusnya pengecaman 
         perkataan yang dikuasai secara automatik melalui latihan
meramalkan hubungan yang positif antara kemahiran 
         pemahaman membaca teks secara automatik dengan 
         latihan yang dijalankan
pembaca yang mempunyai kemahiran membaca secara 
        automatik berkeupayaan dalam pengawalan teks, 
        mempunyai banyak sumber dan mendapat 
        lebih pemahaman


Teori kecekapan Verbal

diperkenalkan oleh Perfetti (1985: 1988)
menekankan kemahiran membaca secara automatik 
       dengan 
memperluaskannya melangkaui proses 
       mentafsirkan kod
berkaitan dengan resolusi anafora, membuat kenyataan
       atau cadangan dan aktiviti yang berkaitan dengan ingatan 
       dan strategi meta kognitif
berdasarkan kapasiti tanggapan bagi sesuatu pemerhatian, 
       merujuk pada perhatian dan sumber ingatan yang terhad 
       pada diri pembaca


Model atas ke bawah (top-down model)

tokoh model ini: goodman (1967,1970) dan smith 
        (1971,1978)
berasakan teori psikolinguistik
dikenali sebagai "dalam ke luar", "berpandukan konsep", 
        dan "keseluruhan ke bahagian"
model ini melihat kegiatan membaca bersifat linear tetapi 
        bergerak dari atas ke bawah.
teknik atau kaedah bacaan yang dihasilkan bersandarkan 
        pengalaman dan pengetahuan sedia ada pembaca 
        sambil mengetahui tujuan ia membaca dan pada 
        akhirnyapembaca mencapai kefahaman terhadap bahan




Model bawah ke atas(bottom-up model)

tokoh utama teori ini : Gough (1972, 1985)

menyatakan individu memulakan proses membaca apabila 
        matanya mengenal pasti maklumat visual yang tertera 
        dalam teks yang dibaca melalui satusiri perlakuan yang 
        berurutan
pemprosesan membaca bergerak secara linear
      • mengecam huruf
      • mengekodkan pada tahap fonem
      • mengecam perkataan-perkataan
      • membentuk hubungan sintaksis dan semantik   
 bagi memahami atau menginterprestasikan sesebuah                  ayat, pembaca perlu memproses huruf, perkataan, 
         frasa, klausa dan ayat secara berurutan bagi mendapatkan          makna teks
dalam model ini, pembaca perlu :




 model tokoh ini: Rumelhart (1997) dan 
         Stanovich (1980)
berasaskan teori pembelajaran kognitif
Teori membaca secara interaktif merupakan kombinasi 
        pemahaman antara model top-down dan bottom-up
Proses interaktif seseorang pembaca terhadap bahan 
        bacaan yang dibaca adalah merupakan suatu proses 
        kawalan yang digunakan secara interaktif antara 
        pembaca dengan bahan bacaan tersebut












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment