skip to main |
skip to sidebar
Masalah bacaan yang dihadapi oleh kanak-kanak dapat dilihat melalui aktiviti bacaan nyaring, manakala aktiviti bacaan senyap hanya dapat dilihat melalui aspek bacaan kefahaman.Antara masalah bacaan yang dihadapi oleh kanak-kanak adalah seperti berikut:
membuang/meninggalkan (omission)
• Bunyi huruf, perkataan, dan imbuhan
ditinggalkan ketika membaca, misalnya
"buah" disebut "uah", "kering" disebut
"kerin". Perkataan dalam ayat juga kerap
ditinggalkan semasa membaca, seperti;
•"Buku itu sangat tebal" dibaca sebagai "Buku itu tebal"
Ulangan (repetition)
• Mengulang-ulang perkataan atau suku kata
semasa membaca dan perbuatan
mengulang ini bukan disebabkan oleh
masalah gagap
Gantian (substitute)
• Menggantikan huruf atau perkataan dalam
ayat yang dibaca, misalnya "ladang" disebut
"lalang" Manakala terdapat perkataan yang
digantikan dengan perkataan lain sehingga
boleh mengubah maksud ayat.
Tambahan (insertion)
• Bunyi huruf atau perkataan ditambah
semasa membaca, misalnya"buah" disebut
"buwah". Manakala penambahan perkataan
berlaku seperti berikut;
• "Saya suka makan rojak." dibaca sebagai
"Saya sangat suka makan rojak.
Pembalikan (reversals)
• Huruf, perkataan, atau frasa dibaca secara
terbalik atau songsang.Contoh ;
• "Bala" disebut "laba", manakala pembalikan
perkataan dalam ayat berlaku apabila
perkataan diubah kedudukannya, contoh:
"Dia makan nasi" dibaca sebagai "Dia nasi
makan", dan begitu juga dengan
pembalikan frasa
Tidak kenal huruf
• Masalah tidak kenal huruf merupakan
punca utama kebanyakan kanak- kanak
gagal membaca dengan baik. Keadaan ini
menyebabkan kanak- kanak akan menyebut
sesuatu huruf sesuka hati atau dengan
meneka sahaja dan menjadikan perkataan
itu tidak bermakna atau berlainan makna.
Salah sebutan
• Salah sebutan terjadi akibat kanak-kanak
tidak mengenal huruf atau tidak tahu
membunyikan sesuatu huruf sehingga
sesuatu perkataan tidak bermakna lagi
dalam konteks ayat berkenaan.
0 comments:
Post a Comment