- Menekankan kesinambungan pengulangan dan mengulangkaji perkara yang sudah diajar sebelumnya.
- Penambahan maklumat kepada perkara yang dapat membantu terhadap penguasaan kemahiran membaca
- Pola perbendaharaan kata dan ejaan perlu diperkenal dalam gaya yang sistematik
- Perlu dikuasai terutama pada peringkat awal penguasaan kemahiran membaca
- Guru perlu memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman membaca terdahulu
- Tujuan utama pendekatan ini adalah keupayaan guru menghasilkan pengajaran secara berurutan
- Menekankan perkara yang dirasai oleh pancaindera
- pendekatan ini dilabel sebagai:
4 komponen objektif tingkah laku, ujian kriteria bagi setiap objektif, strategi pengajaran, sistem penyimpanan rekod
- Pendekatan ini digunakan kepada pelajar yang mempunyai perbezaan linguistik
- Lewis (1990), kelebihan pendekatan ini-mencerminkan penguasaan sintaksis, penggunaan kata dengan menggunakan bahan bacaan berdasarkan bahasa dan pengalaman pelajar, menggabungkan penulisan dalam mencipta cerita daripada pengalaman individu mahupun kumpulan
- Penekanan diberikan kepada:
- Tahap yang berbeza dalam pembacaan setiap individu
- Pelajar memilih bahan bacaannya dan mengaitkan dengan keperluan, minat dan keupayaan.
- Guru membantu cara memilih buku dengan cara pengiringan dan muka surat contoh serta menerangkan kesukaran dalam membacanya
- Ciri utama pendekatan ini penggunaan teori utama yang menekankan pemerolehan bahasa kedua dan membina kekuatan linguistik pelajar
- selain itu, ciri utama lain ialah pelajar membaca dengan tujuan mendapatkan maklumat serta cara menggunakan maklumat tersebut
- Pengajaran bahasa secara bersepadu adalah bagi membina dan meningkatkan pengetahuan asas pelajar
- Pelajar berkongsi pengalaman dengan rakannya dan mengaitkan kebolehan membaca dengan pencapaian lisan ataupun tulisan
- Oleh itu, secara tidak langsung pelajar dapat memperkembangkan penguasaan bahasanya secara semula jadi Guru perlu mewujudkan aktiviti kelas yang membolehkan pelajar berinteraksi dengan pelajar lain
- Frepon (1995) pengajaran berasaskan bahasa menyeluruh menggalakkan penghasilan cerita daripada pelajar.
- Cerita yang dibina membantu pelajar memperkambangkan konsep kendiri pelajar denga membina karya yang dihasilkan oleh mereka
- Bahan kesusasteraan banyak membantu pelajar dalam membaca
- Pembacaan pada peringkat awal banyak menekankan bahan-bahan kesusasteraan seperti puisi, pantun, sajak
- Bahan sastera yang digunakan pada peringkat awal membaca mendorong pelajar memahami dengan lebih meluas aspek bahasa yang terkandung seperti dalam struktur ayat atau perbendaharaan kata
- Bahan puisi banyak mendorong pelajar terus membaca melalui keindahan bahasa yang digunakan
- Guru membacakan cerita kepada kelas dan pelajar mengikuti bacaan guru secara kuat
- Mereka berbincang berkenaan cerita dan membacanya sekali lagi
- Melalui pendekatan ini, guru memilih perkataan dan frasa secara individu serta menekankan pembacaan lisan
Beberapa perlu diberikan perhatian apabila guru menggunakan pendekatan ini
perbendaharaan kata sebelum membaca
mengenal pasti dan menghapuskan kekeliruan serta bagi
meningkatkan pemahaman pelajar
berbanding membaca secara lisan
- Terdapat beberapa pendekatan mengajar membaca peringkat asas:
- Guru memperkenalkan huruf vokal 'a', 'i' ataupun 'u' dan latihan membunyikan.
- Perkenalkan huruf konsonan dan bunyikan dengan jelas
- Gabungkan huruf konsonan dan vokal
- Bina frasa dan ayat
- Murid mengenali huruf dan hubungannya dengan bunyi
- Huruf konsonan digabungkan dengan huruf vokal supaya menjadi suku kata
- Unit-unit kecil digabungkan dengan vokal supaya menjadi suku kata
0 comments:
Post a Comment