Berikut ialah Rancangan Instrusional (RI) yang dijadikan panduan kepada para pelajar yang mengambil kursus Keterampilan Membaca di UPSI.
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL
FAKULTI : FAKULTI BAHASA
JABATAN : JABATAN BAHASA MELAYU
SEMESTER : 2
SESI : 2013/2014
NAMA KURSUS : KETERAMPILAN MEMBACA
KOD KURSUS : BMK 3033
JAM KREDIT : 3
Kursus ini bertujuan menyampaikan pengetahuan tentang
definisi, konsep, jenis, prinsip, strategi dan proses membaca. Fokus diberikan
kepada proses dan aplikasi untuk menguasai maklumat. Seterusnya kursus ini juga memberikan
penekanan kepada mengajar strategi kemahiran membaca di sekolah.
(This course provides an understanding of the definition,
concepts, types, principles, strategies and reading processes. Emphasis will be
given towards the process of reading and its application in acquiring
information. It will further stress upon strategies in teaching reading in
school classrooms).
HASIL PEMBELAJARAN :
1. Mengaplikasi prinsip dan teknik membaca
berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu; C4, P4, CS2, LS2, TS3
2. Meningkatkan keupayaan mendapatkan ilmu
melalui keterampilan membaca; LL2, CS2,
3. Menjustifikasi kepentingan menggunakan
teknik pembacaan yang berkesan; C6, CTPS3, CS3, TS3, EM2
RUJUKAN UTAMA :
Dahlia
Janan. (2005) Pemilihan Bahan Bacaan Bahasa Melayu. Prosiding Persidangan Serantau
Pendidikan Bahasa Melayu. Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan. USM
Mahzan
Arshad (2003) Pendidikan literasi Bahasa Melayu: Satu pendekatan bersepadu.
Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors
Mahzan
Arshad (2008) Pendidikan literasi Bahasa Melayu: Strategi perancangan dan
pelaksanaan. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors
|
Harrison,
C. (2004). Understanding reading
development.
|
Scientific
Learning Corporation (SCL) (2000). Fast
forward reading: Why it works.
|
Sousa,
D. A. (2005). How the brain learns to
read.
|
Tierney, R.J. & Readance, J.E. Reading strategies
and practices.
|
RUJUKAN TAMBAHAN :
Barchers, S.I. (1998). Teaching reading: From process to practice. Belmont,CA. : Wadsworth
Publishing Company.
Catts, H.W. &
Kamhi, A.G. (2005). Language and reading
disabilities (2nd. Edition). Boston, M.A.: Allyn and Bacon.
Ruddell, R.B. & Unrau, N.J. (Ed.) (2004). Theoretical models and processes of reading (5th.
Edition). Newark, DE : Reading Association.
.
KAEDAH PENGAJARAN :
1.
Kuliah
2.
Tutorial (Perbincangan
dan pembentangan)
3.
Pembelajaran Berasaskan
Projek (Project-Based Learning)
KAEDAH PENERAPAN KI :
AKTIVITI / KI
|
KOM
|
KBPM
|
PBPM
|
PSK
|
PIM
|
ETIK
|
KU
|
Menulis Esei
|
√
|
√
|
√
|
√
|
|||
Ujian
|
√
|
√
|
|||||
Persembahan
|
√
|
√
|
√
|
√
|
√
|
Petunjuk :
KOM – Kemahiran
Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran
Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran
Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
PSK – Kemahiran Kerja
Berpasukan
PIM – Kemahiran
Kepimpinan
ETIK – Etika Profesional
KU – Kemahiran
Keusahawanan
PENILAIAN PRESTASI
PELAJAR:
Contoh:
Tugasan 1-Kerja kursus (Berpasangan) 20%
Tugasan 2 -Kerja kursus & Pembentangan (Kumpulan) 30%
Kuiz 10%
Tugasan 1-Kerja kursus (Berpasangan) 20%
Tugasan 2 -Kerja kursus & Pembentangan (Kumpulan) 30%
Kuiz 10%
Peperiksaan akhir 40%
Jumlah 100%
Jumlah 100%
0 comments:
Post a Comment