Container Icon

RANCANGAN INSTRUKSIONAL

Berikut ialah Rancangan Instrusional (RI) yang dijadikan panduan kepada para pelajar yang mengambil kursus Keterampilan Membaca di UPSI.




UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL


FAKULTI              :  FAKULTI BAHASA
JABATAN             :  JABATAN BAHASA MELAYU
SEMESTER           :   2
SESI                     :   2013/2014
NAMA KURSUS    :   KETERAMPILAN MEMBACA
KOD KURSUS       :   BMK 3033
JAM KREDIT        :   3

SINOPSIS KURSUS            :
Kursus ini bertujuan menyampaikan pengetahuan tentang definisi, konsep, jenis, prinsip, strategi dan proses membaca. Fokus diberikan kepada proses dan aplikasi untuk menguasai maklumat. Seterusnya kursus ini juga memberikan penekanan kepada mengajar strategi kemahiran membaca di sekolah.

(This course provides an understanding of the definition, concepts, types, principles, strategies and reading processes. Emphasis will be given towards the process of reading and its application in acquiring information. It will further stress upon strategies in teaching reading in school classrooms).

HASIL PEMBELAJARAN   :
1.    Mengaplikasi prinsip dan teknik membaca berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu; C4, P4, CS2, LS2, TS3
2.    Meningkatkan keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca; LL2, CS2,
3.    Menjustifikasi kepentingan menggunakan teknik pembacaan yang berkesan; C6, CTPS3, CS3, TS3, EM2

RUJUKAN UTAMA              :
Dahlia Janan. (2005) Pemilihan Bahan Bacaan Bahasa Melayu. Prosiding Persidangan    Serantau Pendidikan Bahasa Melayu. Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan. USM

Mahzan Arshad (2003) Pendidikan literasi Bahasa Melayu: Satu pendekatan bersepadu. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors
Mahzan Arshad (2008) Pendidikan literasi Bahasa Melayu: Strategi perancangan dan pelaksanaan. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors
Harrison, C. (2004). Understanding reading development. London: Sage Publication Ltd.
Scientific Learning Corporation (SCL) (2000). Fast forward reading: Why it works. Oaukland, CA: Author.
Sousa, D. A. (2005). How the brain learns to read. California: Corwin Press.
Tierney, R.J. & Readance, J.E. Reading strategies and practices.


RUJUKAN TAMBAHAN     :
Barchers, S.I. (1998). Teaching reading: From process to practice. Belmont,CA. : Wadsworth Publishing Company.
Catts, H.W.  & Kamhi, A.G. (2005). Language and reading disabilities (2nd. Edition).  Boston, M.A.: Allyn and Bacon.
Ruddell, R.B. & Unrau, N.J. (Ed.) (2004). Theoretical models and processes of reading (5th. Edition). Newark, DE : Reading Association.

.
KAEDAH PENGAJARAN   :
1.            Kuliah
2.            Tutorial (Perbincangan dan pembentangan)

3.            Pembelajaran Berasaskan Projek (Project-Based Learning)

KAEDAH PENERAPAN KI :
AKTIVITI / KI
KOM
KBPM
PBPM
PSK
PIM
ETIK
KU
Menulis Esei



Ujian





Persembahan



Petunjuk :
KOM – Kemahiran Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
PSK – Kemahiran Kerja Berpasukan
PIM – Kemahiran Kepimpinan
ETIK – Etika Profesional
KU – Kemahiran Keusahawanan

PENILAIAN PRESTASI PELAJAR:
Contoh:
Tugasan 1-Kerja kursus (Berpasangan)                 20%               
Tugasan 2 -Kerja kursus & Pembentangan (Kumpulan)   30%
Kuiz                                                                   10%    
Peperiksaan akhir                                                40%
Jumlah                                                             100%

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment