kemahiran membaca tidak akan dimiliki oleh seseorang pelajar melainkan setelah beliau mampu melakukan proses-proses seperti mengenali dan membezakan fonem-fonem untuk membentuk perkataan dan memindahkan lambang-lambang yang dibacanya itu kepada sistem saraf untuk diterjemahkan dan difahami apa yang dibaca.
membaca bukanlah hanyalah bersifat mekanikal iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan tentang apa yang dibaca, tetapi membaca mempunyai fungsi yang lebih jauh daripada itu.
keupayaan seseorang mengecam bentuk visual dan menghubungkan bentuk itu dengan bunyi ataupun makna yang diketahui melalui pengalaman dan akhirnya berupaya mentafsirkan maksudnya.
‘baca’ dapat ditakrifkan sebagai memerhati isi sesuatu yang bertulis atau bercetak dengan teliti dan memahamkan makna kandungannya.
membaca berteraskan keinginan untuk mewujudkan interaksi antara penyampai idea penulis dengan tanggapan yang dibuat oleh pembaca.
murid-murid yang boleh memindahkan tulisan kepada suara,walau bagaimana lancar sekalipun,jika tidak memahami apayang disuarakan maka murid-murid itu tidaklah boleh dianggap sebagai pandai membaca.
0 comments:
Post a Comment