Kemahiran asas dalam membaca
Kumpulan Besar atau Keseluruhan Kelas
- Sesuai diadakan pada bila-bila masa waktu P&P
- Pengajaran secara kelas adalah lebih berkesan kepada guru dan pelajar
- Pengajaran berkumpulan sesuai untuk pengajaran teknik bercerita, membuat aktiviti seni yang dikaitkan dengan bercerita dan mengajar pelbagai kemahiran belajar seperti membaca peta, graf, gambar rajah dan carta
Kumpulan Kecil
- Kajian oleh National Reading Research Center- pelajar pada tahap sederhana di sekolah tinggi lebih menyukai kumpulan kecil dilaksanakan di dalam kelas
- Kelebihan bagi kaedah ini kerana dapat menambah peluang mendapatkan maklum balas
- Menggalakakn motivasi kerana mereka meletakkan pelajaran dalam latar sosial yang sesuai
Kumpulan Berpasangan
- Benton, Belk dan Holofied (1994)- pelajar yang berprestasi tinggi dipasangkan dengan pelajar berprestasi rendah bagi semua aktiviti membaca
- Kajian menunjukkan pembacaan secara berpasangan dapat memotivasikan pelajar
- Leal (1993) menyatakan-pelajar bertanggungjawab semasa perbincangan, berkongsi pengalaman dan latar belakang dengan pelajar lain
- Pelajar juga dapat bertukar-tukar pendapat dan memberi pandangan mengenai topik yang dibincangkan
Kumpulan Berkemahiran
- Dibentuk berdasarkan kemahiran tertentu yang perlu dikuasai
- Melalui kemahiran membaca pelajar perlu menguasai kemahiran tertentu seperti membaca bagi mendapatkan maklumat
Kumpulan Minat
- Kumpulan minat dibentuk berdasarkan minat yang sama
- Kerjasama dalam kalangan ahli dapat meningkatkan motivasi dan kepuasan kendiri
Kumpulan Penyelidikan
- Kumpulan ini dibentuk bagi menjalankan penyelidikan tertentu dalam kumpulan minat yang sama
- Kumpulan penyelidikan-pelajar mengumpul, mengorganisasi dan membuat sintaksis maklumat daripada pelbagai sumber
- Contoh: laporan lisan, laporan bertulis, aktiviti keseniaan, lakonan
Kumpulan Koperatif
- Kumpulan ini mempunyai potensi meningkatkan pencapaian akademik
- Pelajar berpeluang menyatakan perkara yang dipelajari, mengaplikasi dan menguatkan pemikiran kritis dan penyelesaian masalah, membincangkan pro dan kontranya sesuatu idea, menerima bimbingan dan pembelajaran objektif pelajaran
- Johnson dan Johson (1996), mendapati kerjasama antara pelajar menjana kesan positif ke atas pemikiran kritis
Kumpulan Kebolehan
- Merujuk kepada pencapaian semasa berbanding pencapaian potensi
- Kebolehan digunakan bagi memberangsangkan kemampuan intelektual
0 comments:
Post a Comment